Handlingsrom
Utviklings- og endringsprosesser
Barn og unge som ressurs
Legitimitet og aksept for ledelse
Tilstrekkelige fullmakter, tid og ressurser
Frihet til å disponere, prioritere, organisere og styre arbeidet ved virksomheten
Støtte og oppfølging fra eiere
Godt støtteapparat på virksomhetsnivå
Vesentlig høyere lønn enn dem de leder
Konkurransedyktig lønn
Sikker og god lønnsutvikling
Plassering i kap. 3 eller 5 i KS-området
Kompensasjon for merarbeid
Ressurser til ledelse som står i forhold til ansvar og oppgaver
Utvikling gjennom god etter- og videreutdanning
Gode livsfase- og permisjonsordninger
Flere yrkesgrupper
Andre aktører
Etablere godt samarbeid
Tydelige mål og resultatkrav
Klar ansvars- og myndighetsstruktur
Delegert ansvar og myndighet
Ledelse av læringsprosesser
Etisk bevissthet
Tillit
Klare forventninger
Helhet, struktur og sammenheng
Organisasjonsforståelse
Sikre gode overganger
Skolelederforbundets virksomhet skal kjennetegnes ved følgende kjerneverdier; fremtidsrettet, kompetent og handlekraftig.
Skolelederforbundet bistår enkeltmedlemmer med juridisk og annen veiledning i forbindelse med konfliktsaker.
Skolelederforbundet skal være en aktiv pådriver i ledelsesspørsmål i utviklingen av landets kunnskapspolitikk.